Bezpečnosť a konzistentnosť: naše dve základné zložky pri výrobe krmív pre zvieratá

29 marca 2022
-
6 minút

Spoločnosť De Heus poskytuje poľnohospodárom po celom svete krmivové riešenia a technickú podporu, ktoré potrebujú na dosiahnutie svojich individuálnych cieľov. S cieľom uspokojiť nutričné potreby hospodárskych zvierat a akvakultúry a dosiahnuť predvídateľné výsledky zaviedla spoločnosť De Heus jednotný prístup k kvalite krmív vo všetkých svojich obchodných jednotkách. Nech ste v Poľsku, Holandsku alebo Ghane, každý vak krmiva, ktorý zajtra vyrobí továreň De Heus, bude mať rovnakú kvalitu ako dnes.

Krmivové riešenia a technická podpora, ktoré spoločnosť De Heus ponúka poľnohospodárom, musia byť bezpečné a vysokej kvality. Zakaždým. Je to výsledok úsilia, ktoré začína nákupom surovín a končí podporou na farme, ktorú poskytujú oddelenia zabezpečenia kvality (QA) a kontroly kvality (QC). „Kvalita je kľúčovou súčasťou našej značky. Ako QA zabezpečujeme, aby naši kolegovia mohli podávať správy o konzistentnej prémiovej kvalite našich krmív,“ hovorí Carl IJzerman, manažér skupiny QA a QC v spoločnosti De Heus Global v Ede. „Od surovín až po zloženie krmív a od ľudských zdrojov až po riadenie závodu, každé oddelenie dodržiava postupy, ktoré zabezpečujú, že De Heus spĺňa svoje štandardy kvality,“ dodáva Aisha Senya, manažérka zabezpečenia kvality v spoločnosti De Heus Ghana. „Starostlivosť o tieto postupy je našou úlohou.“

IJzerman a Senya sa podelia o svoje skúsenosti s zabezpečovaním kvality v spoločnosti De Heus a zamyslia sa nad zriadením oddelenia zabezpečenia kvality a kontroly kvality v Ghane, hodnotou výmeny nápadov po celom svete a výzvami, ktorým čelia. Oddelenia zabezpečenia kvality a kontroly kvality a prípravy krmív spoločnosti De Heus sú kľúčové pre poskytovanie bezpečných a konzistentných krmív pre poľnohospodárov.

Ako to funguje?

IJzerman: „Z hľadiska konzistencie zabezpečuje kontrola kvality nastavenie parametrov, od ktorých závisí kvalita krmiva. V závislosti od druhu zvieraťa sa úroveň kvality určuje na základe fyzikálnych vlastností, ako je tvrdosť a veľkosť, a výživových zložiek, ako sú bielkoviny, tuky, vitamíny, minerály a aminokyseliny.

Lastúry ustríc

„Krmivo pre nosnice je obohatené o lastúrové škrupiny, ktoré sú zdrojom vápnika a prispievajú k kvalite vaječnej škrupiny. Náš výživový poradca vyžaduje, aby boli tieto ustrice mierne hrubé, pretože to má pozitívny vplyv na trávenie sliepok a príjem vápnika. Niekedy naša továreň dostane dodávku veľmi jemných ustríc. Tieto nemôžeme použiť na kŕmenie nosníc, pretože by to ovplyvnilo kvalitu škrupín vajec. Keďže máme závod, kde sa spracúvajú viaceré druhy zvierat, niekedy môžeme ustricové škrupiny, ktoré nie sú vhodné na kŕmenie nosníc, znovu použiť ako krmivo pre brojlery alebo ošípané. Záleží to od prínosu, ktorý majú pre krmivo,“ hovorí Aisha, manažérka kvality v spoločnosti De Heus Ghana..

Rozhodnutia o týchto úrovniach prijíma oddelenie pre formuláciu krmív. V rámci zabezpečenia kvality stanovujeme postupy, ktoré zaručujú, že tieto úrovne sú konzistentné v každej šarži krmiva, zatiaľ čo oddelenie kontroly kvality stanovuje metódy merania a prijíma rozhodnutia o schválení. „Pokiaľ ide o bezpečnosť našich produktov, oddelenie zabezpečenia kvality je zodpovedné za stanovenie prísnych limitov bezpečnosti a zaistenie ich dodržiavania v našom výskume, prevádzke a produktoch.

Senya: „Uvediem príklad: keď do nášho závodu v Teme dorazí kamión s kukuricou, naši kolegovia z oddelenia kontroly kvality odoberú vzorky a analyzujú ich v našom laboratóriu. Údaje získané z tejto analýzy sa potom porovnajú s vopred stanovenými normami a špecifikáciami. Ak kukurica nespĺňa naše očakávané požiadavky na krmivo z hľadiska fyzikálnych parametrov alebo nutričných hodnôt, snažíme sa ju použiť na iné účely, ktoré nevyžadujú rovnaké parametre. Všetko však závisí od noriem dohodnutých s našimi zákazníkmi. Tieto normy majú vždy prednosť.“

Najdôležitejšími kritériami kvality krmivových riešení spoločnosti De Heus sú uspokojenie nutričných potrieb hospodárskych zvierat a akvakultúry a dosiahnutie predvídateľných výsledkov. Prečo je predvídateľnosť taká dôležitá?

IJzerman: „Každá farma je iná, čo sa týka veľkosti, zvierat a dostupnej technológie. Krmivo, ktoré farmári dávajú svojim zvieratám, musí zodpovedať ich individuálnej situácii a chovateľským cieľom. Ak krmivo nie je konzistentné, farmári nedosiahnu kvalitné výsledky, ktoré potrebujú na splnenie svojich cieľov.“

Senya: „Tieto výsledky sa dosahujú v spojení s riadnym riadením farmy. Náš tím podpory fariem navštevuje farmy každý deň, aby skontroloval našich zákazníkov a ich výsledky. Ak farmár má problémy, naši kolegovia sa najskôr pokúsia vyriešiť ich prostredníctvom opatrení v oblasti riadenia farmy. Napríklad, ak sú škrupiny vajec nekvalitné, môže stačiť zmeniť niektoré postupy, ako je prístup k vode a príjem krmiva pre nosnice. Ak problémy nesúvisia s riadením farmy, oddelenia QA a QC môžu využiť informácie od tímu podpory fariem a v spolupráci s inými oddeleniami (v závislosti od problému) vysledovať možné príčiny a navrhnúť riešenia a preventívne opatrenia na nápravu. "

De_Heus_Animal_Nutrition_Sustainability_QA_QC_EPI2.jpg

Každá krajina je iná a má svoje vlastné problémy s produkciou krmív. Ako s takmer 20 obchodnými jednotkami po celom svete zabezpečujete konzistentnosť a bezpečnosť kvality krmív vo všetkých obchodných jednotkách?

IJzerman: „Moja úloha spočíva v harmonizácii činností oddelení zabezpečenia kvality a kontroly kvality všetkých našich obchodných jednotiek, zbere údajov a sledovaní diania v jednotlivých obchodných jednotkách a sprístupňovaní týchto údajov na miestnej úrovni. Naším najdôležitejším nástrojom je online databáza ProQ. Obsahuje údaje zo všetkých našich oddelení zabezpečenia kvality – napríklad výsledky auditov dodávateľov, stav pridelený konkrétnemu zdroju surovín a všetky sťažnosti. Pre nákupného agenta v Poľsku môže byť veľmi užitočné poznať skúsenosti kolegov v Holandsku, ktorí nakúpili určitú surovinu od toho istého dodávateľa. Minulý rok zabránili potenciálnemu stiahnutiu 10 000 ton krmiva z obehu tým, že si vymenili informácie o nestabilite určitého vitamínu, ktorý mohol spôsobiť zdravotné problémy zvieratám.

„Kvalita je kľúčovou súčasťou našej značky.“

Carl IJzerman

Manažér skupiny QA a QC v spoločnosti De Heus Global v Ede

Senya: „ProQ obsahuje aj všetky postupy a špecifikácie pre zabezpečenie kvality podľa firemných noriem spoločnosti De Heus. To nám veľmi pomohlo pri zriaďovaní môjho oddelenia v Ghane, aby sme zaistili, že naše krmivo vždy spĺňa nutričné potreby a prináša predvídateľné výsledky. A ako hovorí Carl, teraz, keď sme už v prevádzke, môžem porovnávať dokumenty, ako sú postupy, kontrolné zoznamy a pracovné pokyny pre podobné procesy, s dokumentmi kolegov kdekoľvek na svete. Na oplátku zdieľame naše údaje z Ghany a pomáhame zvyšovať kolektívne znalosti spoločnosti De Heus v oblasti kontroly kvality.“

IJzerman: „V globálnom oddelení spoločnosti De Heus sa snažíme čo najviac vyhýbať príliš prísnym predpisom. Obchodné jednotky musia definovať svoje vlastné ciele na základe toho, čo chcú dosiahnuť na miestnej úrovni. Môj tím potom pomáha odpovedať na otázku, ako môžu tieto ciele dosiahnuť. Ako však spomenula Aisha, máme určité minimálne firemné štandardy. Napríklad maximálna tolerancia dávkovania."

"Existuje jedna výnimka. Napríklad sme veľmi podrobne opísali požiadavky na homogénnosť a prenos rezíduí liekov. Niektoré naše krmivá dopĺňame liekmi pre zvieratá, ktoré potrebujú liečbu. Naše výrobné závody krmív po celom svete musia dodržiavať rovnaké postupy, aby sa zabránilo vniknutiu rezíduí do krmív, kde nemajú byť.“

Čo považujete za najväčšie výzvy v oblasti kvality?

Senya: „Tento rok sme v Ghane zažili silné dažde počas suchého obdobia. To môže ovplyvniť obsah aflatoxínu (toxických plesní) v obilí a krmive, ktorý sa zvyšuje pri nedostatku slnečného žiarenia, ktoré pomáha sušiť obilie, a pri vyššej vlhkosti v skladovacích priestoroch. Pre naše oddelenia zabezpečenia kvality a kontroly kvality to znamená, že môžeme dostať viac surovín s rozdielmi v kvalite. V spolupráci s našim nákupným tímom informujeme poľnohospodárov o správnych postupoch skladovania, ktoré zlepšia konečnú kvalitu skladovaných surovín. Keď dodávajú suroviny, ktoré nechceme, pomáhame im pochopiť normy a požiadavky na ich produkty. Naučili sa to oceniť. Hoci nie som v priamom kontakte s dodávateľmi ani zákazníkmi, ako manažér kvality môžem zlepšiť myslenie v oblasti kvality na oboch stranách reťazca a pomôcť zvýšiť úroveň kvality.“

IJzerman: „Klimatické zmeny zvýšia výskyt mykotoxínov v surovinách – očakávam, že im bude venovaná väčšia pozornosť na celom svete. Zároveň existuje napätie medzi zvyšujúcou sa presnosťou laboratórií a úrovňou detailov v legislatíve po celom svete. Už nefungujú paralelne. Legislatíva teraz sleduje princíp „ak to nemožno zmerať, je to prijateľné“, zatiaľ čo laboratóriá sú schopné merať stále podrobnejšie. Ak sa legislatíva nezmení, povedie to k neriešiteľnej situácii. Je to problém pre globálny potravinový reťazec, ktorý bude čoskoro vyžadovať politickú pozornosť. Spolu s niektorými ďalšími kolegami som aktívny v FEFAC a snažím sa riešiť tieto otázky v rámci celofiremných dialógov.“