Obchodné zásady spoločnosti De Heus: náš kompas pre férové obchodovanie
Pravidlá môžu byť užitočné - predstavujú ustálený súbor noriem, hodnôt a zásad, ktoré tvoria základ správania ľudí na verejnosti a v sociálnom kontexte. Sú tiež predpokladom silnej tímovej práce a úspešných partnerstiev. Ale čo ak váš kolega alebo obchodný partner v dodávateľskom reťazci vyznáva iné normy, hodnoty a zásady?

Spoločnosť De Heus zaviedla svoje obchodné zásady, aby poskytla zamestnancom spoločnosti De Heus kompas na orientáciu v šedých oblastiach medzi legislatívou a podnikovou etikou. To je doménou Sanny Jordens, manažérky skupiny pre integritu a dodržiavanie predpisov v spoločnosti De Heus. „Dodržiavanie predpisov znamená dodržiavanie zákonov a nariadení. Integrita je osobná vlastnosť, ktorá presahuje rámec dodržiavania predpisov. V rámci spoločnosti De Heus znamená čestné konanie rozhodovanie v súlade s našimi obchodnými zásadami bez ohľadu na kontext, v ktorom sa niekto nachádza.“
Prečo sú jasné definície súladu a integrity také dôležité pre spoločnosť, ako je De Heus?
„Spoločnosť De Heus zažila v posledných desaťročiach obrovskú medzinárodnú expanziu. Od regionálneho podnikania v Holandsku až po výrobu vo viac ako 20 krajinách a vývoz do viac ako 75 krajín v Európe, na Blízkom východe, v Afrike, Ázii a Južnej Amerike. Stretávame sa s mnohými odlišnými kultúrnymi normami a hodnotami, ale aj s rôznymi predpismi a právnymi postupmi. V každodennej praxi to znamená, že naši zamestnanci sa môžu stretnúť so sivými oblasťami, v ktorých môže byť niečo právne povolené v rámci národných hraníc, ale nie je to v súlade s globálnymi obchodnými zásadami spoločnosti De Heus. To môže vytvárať zložité situácie, v ktorých sa prelínajú rôzne stávky. Napríklad obchodné účely, etické správanie a legislatíva.“
Na čo sa ako manažér skupiny pre integritu a dodržiavanie predpisov najviac zameriavate?
„Mojím hlavným cieľom je vytvoriť kultúru, v ktorej každý zamestnanec spoločnosti De Heus môže konať čestne a prijímať rozhodnutia v súlade s našimi obchodnými zásadami. Navyše, ak si nie sú istí, či sa stále správajú eticky, chceme, aby sa cítili sebaisto a pohodlne a požiadali o pomoc svojho nadriadeného alebo pracovníka zodpovedného za etiku. Či už ide o otázky životného prostredia alebo ľudských práv, mali by sme sa neustále pýtať: konáme práve teraz správne? Dodržiavame miestne zákony, alebo by sme mali ísť ďalej a riadiť sa aj našimi globálnymi obchodnými zásadami? Pre celkové etické prostredie v spoločnosti De Heus je kľúčové jasné vedenie - manažéri musia ísť príkladom, vysvetľovať pravidlá a poskytovať podporu zamestnancom. Spolu s našimi etickými ambasádormi v jednotlivých krajinách som začlenil naše podnikateľské zásady do programu našich obchodných jednotiek prostredníctvom školení, usmernení a nášho Kódexu správania pre dodávateľov. Dôležitú úlohu bude zohrávať aj náš nový program Speak Up.“
Spomenuli ste Kódex správania dodávateľa. Mohli by ste to bližšie vysvetliť?
„Spoločnosť De Heus má ako účastník potravinového reťazca spoločnú zodpovednosť za zabezpečenie správnych obchodných postupov v našom reťazci. Pretože to považujeme za dôležité, ale aj preto, že to od nás očakávajú naše zainteresované strany. Náš Kódex správania dodávateľov je rozšírením našich obchodných zásad. Zapája našich dodávateľov do dodržiavania tých istých zásad a povzbudzuje ich, aby robili rozhodnutia, ktoré prispievajú k udržateľnému rozvoju nášho hodnotového reťazca. To zahŕňa etické podnikanie, dobrú správu vecí verejných a ľudské práva, ale aj otázky životného prostredia. Náš program zodpovedného stravovania je založený na rovnakých hodnotách, aké sú obsiahnuté v našom Kódexe správania dodávateľov. Od jeho zavedenia v roku 2021 podpísalo náš kódex správania už viac ako 60 % našich dodávateľov na celom svete a každý deň pribúdajú noví dodávatelia.“
Vytváranie dlhodobej hodnoty
Programom Zodpovedné stravovanie sa spoločnosť De Heus pohybuje na pomedzí integrity, dodržiavania predpisov a udržateľnosti. Keďže ambície spoločnosti v oblasti udržateľnosti naďalej rastú, ako spoločnosť De Heus zapojí svojich partnerov v reťazci?
„Všetko závisí od dôvery a transparentnosti. Každý účastník nášho hodnotového reťazca musí investovať do udržateľnosti. Tento prechod si vyžaduje čas. Pre spoločnosť De Heus, ale aj pre našich partnerov v reťazci. Aby sme mohli riešiť rastúce výzvy spojené s udržateľným rozvojom nášho reťazca, musí sa zapojenie do otvoreného a čestného dialógu stať súčasťou našej firemnej kultúry a spôsobu našej práce. Uvediem príklad: od roku 2025 budeme používať len udržateľnú sóju a palmu. Preto tento rok využívame náš Kódex správania dodávateľov, aby sme našich súčasných dodávateľov zapojili do našich ambícií v oblasti udržateľnosti a dúfame, že ich presvedčíme, aby nás v našich ambíciách podporili a rozhodovali sa udržateľnejšie.“
Uplatňovanie obchodných zásad v praxi
Keď začíname pôsobiť v novej krajine, nevyhnutnou podmienkou je, aby sme to robili zodpovedne. To znamená vytvárať hodnoty pre našich zákazníkov, partnerov v reťazci a miestne komunity, ale aj zosúladiť naše aktivity s našimi obchodnými zásadami. Prečítajte si viac o našom prístupe k začatiu novej obchodnej jednotky v Pobreží Slonoviny.
Prečítajte si viac